UYUTARAK DİŞ TEDAVİSİ

Genel Anestezi:

Dişhekimliğinde çok nadiren kullanılmaktadır. Bu yöntem, ameliyathane şartlarında yapılması, genel anestezi ekip ve ekipmanlarının gerekli olması, vücuda çok fazla ilaç verilmesi, genel anestezi risklerinin olması, pahalıya çıkması, pratik olmaması gibi nedenlerle nadiren tercih edilmektedir.

Ancak fiziksel rahatsızlıklardan dolayı ağzını sürekli açık tutamayan, çene kemikleriyle ilgili büyük işlemleri olan ya da zeka geriliği olan hastalarda genel anestezi verilerek  yapılan diş tedavileri de vardır.

Dişhekimliğinde Hipnoz (hipnodonti):

Yaklaşık 60 yıldır uygulanmaktadır. Önceden birkaç seans ‘mayalanmış’ olan hastalara hipnozla dolgular, kanal tedavileri hatta diş çekimleri yapılır.

Hipnoz uygulandıktan sonra hastaya örneğin diş çekilecekse şu telkinlerde bulunulur: “Şu andan itibaren hiçbir acı, ağrı duymayacaksın, çekimden sonra da acı, ağrı, sızı, kanama olmayacak, iltihap olmayacak.” Kanama olmaması için kılcal damarların vücudun kendisi tarafından sıkıldığı, iltihap olmaması içinse vücudun savunma sisteminin devreye girdiği tesbit edilmiştir.

Hipnozla tedavi, kalp hastalığı, ilaçlara alerji gibi genel ya da lokal anestezinin hasta için riskli olduğu durumlarda veya aşırı bulantı, aşırı korku durumlarında uygulanabilir.

Otohipnoz:

Kişinin kendi kendine bazı telkinlerle hipnoza girmesidir ki bu da öğrenilip uygulanabilir. Her hasta hipnotize olacak diye bir şey yoktur. Bazı kişiler hemen uyur, bazısı direnir ve hatta başarısız olunabilir.

Dişhekimliğinde Bilinçli Sedasyon:

Son zamanlarda revaçtadır.  İletişim sağlanamayan durumlarda, aşırı bulantı, aşırı korku durumlarında veya ileri cerrahi uygulamaları yapılacak vakalarda uygulanabilir.

Bir anestezi uzmanı doktor  tarafından damar yoluyla hastayı rahatlatacak sedatif bazı ilaçlar verilerek hasta uykulu bir kıvama gelmektedir. Bilinci açıktır, söylenenlere uyar, örneğin tedavi yapılırken ağzını açması söylendiğinde ağzını açar. İlacın verilmesi kesildiği an hasta ayılır ve yapılan işlemlerle ilgili hiç bir şey hatırlamaz.

Verilen ilaç, rahatlama sağladığı için ‘güldürücü gaz’ olarak da anılan N2O2 (Azot Protoksit)’tir. Bunun haricinde durmicum, propofol fresinus (diazem) gibi uyku ilaçları da kullanılabilir.